Fietsen met VAB
VAB wil zich verder ontwikkelen als de meest complete mobiliteitsorganisatie van België en op die manier een voorbeeldfunctie opnemen. De werken vlakbij het hoofdkantoor in Zwijndrecht noopten het management bovendien om haar strategie rond mobiliteit in vraag te stellen en te herdenken. Het nam Traject ter hand met als doel een toekomstgericht mobiliteitsbeleid uit te werken voor haar huidige en toekomstige medewerkers.
Fiets als belangrijke pijler
Samen bekeken we hoe VAB zich kan positioneren als mobiliteitsorganisatie van de toekomst. We ontwikkelden een mobiliteitsplan met onder meer een strategie rond ‘green car’, maar met de voornaamste focus op de fiets. Een mobiliteitsbevraging en -analyse bij de medewerkers wees immers uit dat er op dat vlak nog geweldig veel speelruimte was.
Aan het werk met het mobiliteitsteam
Vooraf spraken we met de directie en een stuurgroep om de richting te bepalen. We selecteerden acht ambassadeurs na een oproep, met allemaal een ander mobiliteits- of functieprofiel. Werksessies met hen lieten ons toe de lijnen van het plan concreter uit te tekenen. Eenmaal het fietsactieplan in voege was, kon het mobiliteitsteam ook voor de uitvoering z’n borst nat maken. Het team komt met de regelmaat van de klok samen om de acties en maatregelen te evalueren en eventueel bij te stellen.
Het plan heeft aandacht voor drie vertrekpunten: fietsleasing, fietsinfrastructuur en sensibilisering. Leasing is een hot topic. En niet enkel voor bedrijfswagens. VAB zag dankzij onderzoek van Traject een aanzienlijk fietspotentieel. Bij een behoorlijk deel van de medewerkers kan de reistijd van de fiets concurreren met die van de auto, zelfs voor langere trajecten. En dus sprong VAB op de kar en maakte via een loonruil (duurdere) fietsen meer toegankelijk.
Een all-in fietsactieplan
VAB heeft sindsdien grote stappen gezet. De organisatie kwam met een reeks investeringen over de brug: een ruime, kwalitatieve fietsenstalling, extra douches en lockers voor alle medewerkers. De komende jaren zal VAB bovendien budget vrijmaken om deze infrastructuur verder uit te breiden.
Verkeersveiligheid staat bovenaan de agenda bij de plannen voor investeringen, maar hangt ook af van het gedrag van de medewerkers zelf. Begeleidende sensibiliseringscampagnes met onder meer een bikewash, een heuse fotowedstrijd of een fietsherstelmoment legden de fietsers in de watten, én zetten het recht op VAB-fietsbijstand in de verf. Het initiatief met de meest zichtbare impact was een bijdehandse rekentool die simuleerde wat kleine gedragswijzigingen konden besparen in de portemonnee, gekoppeld aan een fietsvergoeding van €0,25/km.