Signalétique piétonne Charleroi

In 2023 heeft Traject de handen in elkaar geslagen met Axone (urban design) en XMU (stedenbouwkundigen) om de stad Charleroi en IGRETEC te ondersteunen in de signalisatiestrategie die alle thema’s en gebruikers omvat en die kan worden uitgebreid naar het hele gebied (openbare ruimten, gebouwen, bewegwijzering, parkeerterreinen, enz.).

p1-a.jpg

Een analyse verrijkt door verkennende wandelingen

De analyse van de signalisatie en de grafische identiteit van het Carolo-gebied, ondersteund door verkennende wandelingen, zowel overdag als ‘s nachts, vormden de basis voor dit project. Deze methode was ideaal om de context aan te voelen, een « voetgangersperspectief » aan te nemen en de bestaande signalisatie-vormen te identificeren.

Een analyse verrijkt door verkennende wandelingen

De analyse van de signalisatie en de grafische identiteit van het Carolo-gebied, ondersteund door verkennende wandelingen, zowel overdag als ‘s nachts, vormden de basis voor dit project. Deze methode was ideaal om de context aan te voelen, een « voetgangersperspectief » aan te nemen en de bestaande signalisatie-vormen te identificeren.

De uitdagingen

De analyse bracht een aantal uitdagingen aan het licht:

  • het algemene gebrek aan informatie voor voetgangers, met enkele routes voor bezoekers die beschikbaar zijn bij de toeristische dienst, terwijl de inwoners van Charleroi nog veel te (her)ontdekken hebben over hun stad;
  • of de noodzaak om mentale beelden en verhalen te herzien, omdat de transformatie van Charleroi ook samenhangt met haar creatieve geest, de kleur en zelfspot, ver weg van het imago van een “zwarte stad”…
p1-b.jpg

Naar een uniforme signalisatie

De eerste fase heeft drie fundamentele principes vastgesteld: in de eerste plaats gericht zijn op de bewoners, de Carolo’s (zonder  bezoekers te vergeten), streven naar een meer “te voet gaan”, en een gedeelde en toegankelijke visie op het gebied mogelijk maken.  

De volgende fases, die momenteel worden uitgevoerd, richten zich op het definiëren van het concept en de signalisatiestrategie en vervolgens op de formele en grafische ontwikkeling ervan. Deze strategie streeft ernaar om te voldoen aan de vier functies die signalisatie in de openbare ruimte kan vervullen: oriënteren, signaleren, markeren, informeren. Daarnaast zal de strategie gebaseerd zijn op een ruimtelijke benadering die het gebied in drie kernzones indeelt: het stadscentrum (inclusief de doorgang van de Ring), de stedelijke kernen (de centra van de voormalige gemeenten) en de specifieke locaties binnen de hele metropool. Ook wordt er rekening gehouden met mobiliteitsknooppunten (publieke parkings, metrohaltes, mobiliteitshubs, enz.).